Autismus
Co je to autismus?
Autismus nebo-li porucha autistického spektra je neurovývojovou poruchou, kdy je narušena sociální interakce a komunikace u tohoto člověka. Jde o vrozenou vadu ve vývoji a fungování mozku, která způsobuje, že dítě se chová a myslí jinak než jeho vrstevníci. Má potíže v komunikaci, nedokáže adekvátně reagovat na běžné situace okolo sebe.
Autismus se projeví takzvanou autistickou regresí, která se nejčastěji objevuje již po prvním roce života, kdy dítě ztrácí své doposud nabyté dovednosti. Nejčastěji to je oční kontakt, nereaguje na své jméno, či přestane mluvit. Porucha autistického spektra se vyznačuje zejména poruchou smyslového vnímání. Těmto lidem působí značné problémy v oblasti zrakového, či sluchového vnímání nebo hmatové podněty z okolního prostředí.
Lidé s autismem jsou často na všechny vjemy okolo sebe velmi přecitlivělí. To jsou však obecné znaky, který nutně nemusí pasovat na každého člověka, který je na autistickém spektru. Autistů je totiž mnoho, ale každý je úplně jiný, každý má své specifika. Každý vyžaduje individuální přístup. Najít si k takovému člověku cestu si vyžaduje vzájemné pochopení.
Autismus se nedá vyléčit, je to celoživotní úděl, ale včasným záchytem této odchylky a vhodnými terapiemi se člověk s poruchou autistického spektra může velmi dobře socializovat, eliminovat své projevy, pracovat, či založit rodinu.
Viděli jste někdy venku v parku například dítě, které se vztekalo, řvalo a bylo k neutišení? Rodiče se ho pokoušeli marně uklidnit, avšak bez úspěchu? Vy jste si třeba řekli, že to musí být hrozný rozmazlenec, či nevychovanec. Ale napadlo by vás, že se mohlo jednat o dítě s poruchou autistického spektra? To většinu lidí bohužel ne. Proto je důležitá osvěta. Mnoho rodičů se kvůli nevhodným poznámkám dostává často do konfliktu, nebo se cítí trapně, že si ostatní lidé povídají a poukazují na to, že nedovedou své dítě pořádně vychovat.
Někteří rodiče se těmto nedorozuměním snaží předcházet tím, že svému dítěti pořídí oblečení s nápisem, že je autista, avšak nutně každý člověk nemusí vůbec tušit, co to znamená, protože tato diagnóza v našich končinách je poměrně mladá. Když někdo tvrdí, že za jeho mládí tato diagnóza nebyla, tak je to omyl. Diagnóza tu byla vždy, ale třeba lidé s těžkým autismem měli často jinou špatně stanovenou diagnózu. Většinou měli napsanou jen těžkou mentální retardaci, pokud nemluvili nebo schizofrenii, pokud trpěli agresivitou. U vysokofunkčních autistů, tedy bez poruchy intelektu si většinou řekli, že je ten člověk třeba jen podivín a dál to nikdo neřešil. Proto i teď mnoho dospělých lidí řeší svůj stav, když mají podezření na poruchu autistického spektra.
Autismus je nyní známý díky mnoha knihám a filmům. Také v každém velkoměstě se připomíná 2.dubna Světový den porozumění autismu, kdy třeba významné budovy se nechají osvětlit modrou barvou. V tento den si často rodiče autistických dětí na sebe vezme modré tričko, aby tak podpořili osvětu o autismu. Nutno ještě zmínit, i když se osvěta zlepšila a je plno informacích dostupných, tak lidé o autismu mají stále mylné informace.
Často mají lidi s poruchou autistického spektra bud´ za agresory, kteří jsou nebezpečný sobě nebo svému okolí a může je kde, co rozhodit. Dále můžou mít představu jako o Rain Manovi. Domnívají se, že každý autista je geniální a může mít nějaké nadprůměrné schopnosti. Určitě každý autista geniální není, u těchto lidí nějaká oblast může být opravdu nadprůměrná, ale rozhodně ne u všech. Určitě byste neřekli o autistovi, který má těžkou mentální retardaci, nemluví a je plně na pleně odkázaný na pomoc druhého člověka, že je geniální. Díky mnoha filmům, kde jsou hlavními postavami autisté, tak můžeme mít mylnou představu o tom, jací doopravdy mohou být.
- Terapie pomáhají dětem v nejrůznějších aspektech života, které neuro-typické děti získávají přirozeně během svého vývoje. Specializovaná terapie tak dítěti pomůže získat nové schopnosti a eliminovat projevy, které mohou vést k sebepoškozování, neporozumění a případné agresi.
Nejběžnější nabízené terapie se kterými se můžete setkat:
- Son-Rise – původně americká metoda, která může nabídnout pomoc dětem i dospělým s poruchami autistického spektra (PAS). Probíhá zejména prostřednictvím interaktivní hry a jejím hlavním prvkem je princip tzv. připojování. Vhodná může být také pro osoby s podezřením na poruchu autistického spektra.
- ABA – Aplikovaná behaviorální analýza je přírodní věda, která vychází z principů učení a chování – behaviorismu. Zabývá se funkčním vztahem mezi prostředím a chováním. Na základě podrobné analýzy tohoto vztahu zjišťuje, proč určité chování vzniká a jak jej modifikovat. Není pro nás důležité, jak chování vypadá, ale proč se děje. Poctivě sesbíraná data nám ukáží, v jaké situaci se chování vyskytuje, a tím nám dá jasnou zprávu, jaké dovednosti dítě neovládá a my je musíme učit. Učení v pojetí aplikované behaviorální analýzy je velmi strukturované, což ale rozhodně neznamená, že je nudné! Právě naopak, naším cílem je nastavit učení takovým způsobem, aby pro dítě bylo zábavné a samo o sobě motivující. Pomocí metodologie ABA se děti učí novým dovednostem, které postupně nahrazují nežádoucí chování, zlepšuje se sebeobsluha, komunikace, učení a sociální interakce. Metodika ABA je velmi propracovaná, program dítěte je vždy nastaven přísně individuálně do posledního detailu.
- CTA – neboli OTA – intervenční metoda, která se zaměřuje na způsob práce s dětmi, které vykazují chování spojené s poruchou autistického spektra (PAS). Metoda má za cíl být dobře mířenou rehabilitací, která změní vnímání a utlumí symptomatické projevy poruchy.
- Ergoterapie – je typ léčby, která „prostřednictvím smysluplného zaměstnávání usiluje o zachování a využívání schopností jedince potřebných pro zvládání běžných denních, pracovních, zájmových a rekreačních činností u osob jakéhokoli věku s různým typem postižení – fyzickým, smyslovým, psychickým, mentálním nebo sociálním znevýhodněním“ (definice podle České asociace ergoterapeutů). Ergoterapie maximálně podporuje zapojení daného člověka do běžného života, přičemž respektuje plně jeho osobnost a možnosti. Jsou využívány různé metody a techniky, jsou nacvičovány konkrétní dovednosti, je poskytováno individuální poradenství. Pojmem „zaměstnávání“ jsou podle České asociace ergoterapeutů myšleny veškeré činnosti, které člověk vykonává v průběhu života a které jsou vnímány jako součást jeho identity.
- Muzikoterapie – součást léčebné pedagogiky. Metoda se používá jako terapeutický prostředek. Protože v ČR neexistuje léčebná pedagogika jako samostatný obor, je muzikoterapie definována s ohledem na vlastní metody, monografie, vědecké studie a vznik asociací jako samostatný a svébytný obor pod názvem umělecké terapie (společně s arteterapií, dramaterapií a tanečně – pohybovou terapií). Někde je ještě vnímána jen jako součást speciální pedagogiky a psychologie, resp. psychoterapie.
- Hipoterapie – je obor hiporehabilitace, fyzioterapeutická metoda využívající jako pomůcku speciálně připraveného koně, konkrétně pohybu jeho hřbetu v kroku. Tento pohyb je střídavý, rytmicky a cyklicky se opakuje. Nabízí multisenzorickou aferentní stimulaci, která přímo ovlivní motorické chování klienta aktivací všech úrovní centrální nervové soustavy. Výsledkem je facilitace reparačních procesů na úrovni neurofyziologické a psychomotorické. Variabilita využití poloh při respektování posturálních schopností klienta ovlivní posturu, hrubou i jemnou motoriku. Sekundárně je možné využít hřbet koně k polohování.
- Arteterapie – je psychoterapeutická práce s využitím výtvarné tvorby klienta jako prostředku k sebepoznání a cesty psychického posunu a rozvoje. Samotný proces výtvarné tvorby a vzniklý výtvarný artefakt je významný prožitkový kanál pro pohled do vlastního psychického nitra. K postupům obvyklým v psychoterapeutické (verbální, povídací) skupině se v arteterapii přidá ještě další rozměr, rozměr výtvarný. Výtvarné vyjádření psychických obsahů je současně vyjádřením nevědomých pohnutek, motivů a potřeb
- Neurofeedback nebo Biofeedback – EEG biofeedback (zkráceně Neurofeedback) je věděcky podložená, efektivní, přirozená a bezpečná léčebná metoda. Neurofeedback snímá elektrickou aktivitu Vašeho mozku a poskytuje Vám informace v reálném čase o tom, jestli Váš mozek produkuje žádoucí nebo nežádoucí aktivitu.
Pomocí hraní videoher nebo sledování filmu se učíte optimalizovat činnost Vašeho mozku a tím se zbavit, nebo alespoň zmírnit různá nervová či emoční onemocnění, anebo jenom zlepšit paměť, koncentraci, výkonnost a odolnost vůči stresu. Neurofeedback má trvalý účinek.
- Snoezelen – je multifunkční metoda, která se realizuje v obzvláště příjemném a upraveném prostředí pomocí světelných a zvukových prvků, vůní a hudby, přičemž jejím cílem je vyvolání smyslových pocitů. Je určena zejména pro osoby s vývojovými poruchami, s mentálním, tělesným nebo vícenásobným postižením, s poruchou autistického spektra, poruchami chování a učení, s psychickými poruchami, traumatickým poraněním mozku, pro osoby s demencí a pro chronicky nemocné pacienty. Snoezelen je využíván v mnoha zařízeních, jako jsou speciální mateřské a základní školy, integrační centra, domovy sociálních služeb, rehabilitační centra, denní stacionáře, hospice a jiné. S metodou Snoezelen pracují odborníci z různých profesí, zejména léčební a speciální pedagogové, psychologové a psychoterapeuti, rehabilitační pracovníci, fyzioterapeuti a vychovatelé.
U jedinců s autismem byly zjištěny závažné nutriční nedostatky vitaminu A, thiaminu (B1), vitaminu B12, vitaminu C a vitaminu D v důsledku jejich omezeného příjmu potravy. Kromě toho u dětí ve věku 0-17 let s poruchou vyhýbání se/omezujícímu příjmu potravy splnila pouze 20% – 30% doporučeného příjmu většiny vitamínů a minerálů, s výrazně nižším příjmem vitamínu B1, B2, C, K, zinek, železo a draslík.
I když je zdravá strava vždy na prvním místě, postižený gastrointestinální trakt pacientů s autismem může způsobit problémy s malabsorpcí živin . Malabsorpce může nastat z mnoha důvodů, včetně celiakie, nedostatku žaludeční kyseliny, přerůstání bakterií v tenkém střevě (SIBO), nedostatku trávicích enzymů nebo parazitární infekce. Když jsou tyto problémy s GI přítomny, tělo nemůže absorbovat vitamíny a minerály tak, jak by mělo. To znamená, že Vaše dítě může mít velmi zdravou stravu, ale stále bude mít velký nedostatek mikroživin.
Většinu vitamínů a minerálů lze kontrolovat pravidelným krevním testem. Objednávají se jednotlivě. Většina pojišťoven však tyto testy nehradí, pokud neexistuje zdokumentovaná potřeba je testovat a pokud není poskytnut správný účtovací kód pojištění. Nakonec je důležité si uvědomit, že i když krevní test neprokáže nedostatek, neznamená to, že se vitamín nebo minerál dostávají do těla tam, kam potřebují. Například můžete mít perfektní hladiny folátu v séru, ale nízké hladiny folátu v mozku
Upozorňujeme, že pokud laboratorní testy prokážou nedostatek, mohou být vyžadovány terapeutické dávky a měly by být prováděny v péči praktického lékaře,naturopata, či jiného odborníka, který se dětem s PAS věnuje.
Je rozdíl mezi standardní dávkou a terapeutickou dávkou.
Existují léčebné postupy, které jsou specificky účinné při léčbě symptomů autismu, čímž zlepšují kvalitu života Vašeho dítěte. Použití těchto intervencí může pomoci zlepšit chování spojené s autismem.
- Zjistěte potravinové alergie (většina dětí s autismem má alergii na lepek, kasein a sóju)
- Dbejte na nutriční složení
- Odstraňte glutamát ze stravy ( je to excitační neurotransmiter v mozku, může způsobovat problémy se spánkem úzkosti, OCD, soustředění, atd.)
- Vyřaďte průmyslově zpracované potraviny
Až přibližně 80% dětí s poruchou autistického spektra (ASD) má metabolické známky mitochondriální dysfunkce. Mitochondriální dysfunkce nastává, když propojení buněk nepracuje efektivně, což ovlivňuje četné tělesné systémy. Léčí se „mito koktejlem“, což je kombinace vitamínů a doplňků stravy.
- Suplementace methylovaného vitamínu B12 (methylovaného z toho důvodu, že je lépe vstřebatelný, ale také z toho důvodu, že většina populace má genetickou MTHFR mutaci, tzn., že není schopná správně vitamíny skupiny B vstřebávat. B12 ve správné formě napomáha správným kognitivním funkcím, detoxikaci, atd.
- Vitamín D, je vitamín rozpustný v tucích, který je pro tělo potřebný pro lepší vstřebatelnost vápníku a pro správnou funkci imunitního systému. Vitamín D se vždy musí suplementovat s vitamínem K2, a to z toho důvodu, aby nedocházelo k osteoporóze.
- Minerál hořčík je kritický minerál, který ovlivňuje v těle stovky metabolických procesů. Je potřebný pro tvorbu energie, pro příjem vápníku a draslíku, pro tvorbu hormonů a další.
Různé formy hořčíku mají různé funkce.
- Citrát hořečnatý
- Oxid hořečnatý
- Glycinát hořečnatý
- Magnesium L-Threonate
- Síran hořečnatý (používá se jako epsomská sůl do koupele)
- Magnesium Taurate
- Magnesium Malate
- Chlorid hořečnatý
Z terapuetického pohledu, je nejlépe vstřebatelný pro děti s ASD magnesium L-Threonate, který přispívá nejen k dobré funkci spánku, ale také pozitivně ovlivňuje kognitivní funkce.
- Zinek je minerál, důležitý pro imunitní funkce a správný růst. Každá buňka ve vašem těle obsahuje zinek. Ovlivňuje také reprodukční zdraví, energetický metabolismus, vjemové receptory jako je chuť, čich a pomáhá při tvorbě volných radikálů. Zinek vždy užívejte po větším jídle a nebo s jídlem, je velmi dráždivý.
- OMEGA 3 mastné kyseliny (EPA a DHA) – až 60% vašeho mozku je tuk, proto jsou zdravé tuky nesmírně důležité pro zdraví mozku. Omega 3 mastné kyseliny si tělo neumí vyrobit, proto je potřeba dbát na správný příjem jak potravin, tak doplňků. Tři hlavní omega-3 mastné kyseliny jsou:
- Kyselina alfa-linolenová (ALA) – Nachází se v rostlinách a může být přeměněna na EPA & DHA, aby ji tělo mohlo využít, ALE studie ukazují, že pouze velmi nízké procento kyseliny alfa-linolenové je skutečně přeměněno na použitelnou formu.
- Kyselina eikosapentaenová (EPA)
- Kyselina dokosahexaenová (DHA)
Při koupi OMEGA 3 mastných kyselin, vždy dbejte na poměr mezi DHA a EPA, správný poměr je klíč k funkčnosti OMEGA 3. Nejvíce biologicky dostupné formy Omega 3 se nacházejí v rybách. Z tohoto důvodu je označován jako rybí tuk. Pokud tedy nejíte ryby, pravděpodobně budete potřebovat doplněk. Ujistěte se, že váš doplněk je testován třetí stranou na toxicitu rtuti. Hledejte značky, které jsou molekulárně destilované.
1. Autismus, zdravotní a výchovné aspekty
Autor: Christopher Gillbert, Theo Peeters
O čem je kniha Autismus?
V úvodu autoři stručně informují o biologickém základu autismu, o možnostech současných diagnostických technik, medikaci i nejčastějších dalších poruchách, které autismus někdy doprovázejí.
Těžištěm knihy jsou však praktické návody, jak reagovat na problémy, které se mohou při výchově a vzdělávání dětí s autismem vyskytnout. Publikace vychází z nejnovějších vědeckých poznatků a je napsána přehledně a srozumitelně, takže je přístupná i rodičům a vychovatelům, kteří nemají odborné speciálně pedagogické vzdělání.[1]
2. Léčba zemí
Autor: Maya Shetreat – Klein
Přelomová kniha, která navždy změní váš pohled na péči o zdraví dítěte. V době, kdy se dětem předepisuje stále víc léků, převrací dr. Shetreatová-Kleinová na hlavu lékařská paradigmata a vysvětluje, jak významně může dětem prospět skutečně dobrá strava a kontakt s živou zemí. Její kniha, plná nečekaných pohledů, fascinujících odborných poznatků a praktických rad, vám dá vše, co potřebujete, aby vaše děti mohly být zdravé.
3.Jakou barvu má pondělí?
Autor: Carrie Cariello
Očem je kniha Jakou barvu má pondělí??
„Jednoho dne se mě Jack zeptal: ‚Jakou barvu má pondělí?‘ ‚Cože?‘ odpověděla jsem udiveně. ‚Ty vidíš dny barevně?‘ ptala jsem se.“
Výchova pěti dětí může být pro většinu rodičů velkou výzvou, ale pokud jedno z dětí dostane diagnózu porucha autistického spektra, život začne být chaotičtější, emotivnější, plný fascinujících momentů s dítětem, jehož způsob myšlení je jiný. Carrie Cariello ve své knize nabízí pohled na to, jak probíhal a probíhá rodinný život v situaci, kdy jedno z dětí prožívá věci jinak. Její kniha je optimistická, Cariello nepíše „jen“ o svém synovi s autismem, ale též o ostatních dětech a o svém muži, o tom, jaký je jejich rodinný život, s čím se potýkají a co zažívají. Nepíše o tom, že by jejich život byl těžší nebo náročnější, ale že je jiný, a dokonce tvrdí, že autismus změnil jejich rodinu k lepšímu. Carrie Cariello je matka pěti dětí, z nichž druhé má poruchu autistického spektra.
4. 10 věcí, které by vaše dítě s autismem chtělo, aby jste věděli
Autor: Ellen Notbohm
O čem je kniha 10 věcí, které by vaše dítě s autismem chtělo, abyste věděli?
Oceňované knihy, která získala několik prestižních cen a je doporučovaná na mnoha zahraničních odborných i rodičovských webech o autismu, se zatím prodalo přes 250 000 výtisků ve 20 jazycích a stala se v oblasti poruch autistického spektra klasikou. Kniha překypuje pochopením, soucitem i svěžím humorem. Popisuje deset charakteristik, které pomáhají objasnit, ale ne definovat to, jaké jsou děti s autismem. Témata se týkají komunikace, sociální zdatnosti a klíčové úlohy, kterou při výchově dítěte s autismem ke smysluplnému, soběstačnému a produktivnímu životu zastávají dospělí. Autorka také zpracovává téma přechodu dítěte s autismem do dospělosti. Ellen Notbohm je oceňovaná autorka a matka chlapce s autismem a ADHD. Její knihy získaly řadu prestižních ocenění.
5.Autismus. Od teorie k výchově-vzdělávací intervenci
Autor: Theo Peeters
O čem je kniha Autismus?
Příručka o možnostech výchovy a vzdělávání autistických dětí od uznávaného odborníka.
6.Cvičení a terapie pro děti s autismem
Autor: Eva Vingrálová
O čem je kniha Cvičení a terapie pro děti s autismem?
Tuto knihu, která je zároveň cvičebním manuálem, napsala autorka pro rodiče s dětmi s autismem, Aspergerovým syndromem, ADD, ADHD, poruchou smyslového zpracování a jinými poruchami učení. Její snahou je rodičům popsat a jednoduše vysvětlit problémy v chování z pohledu fyzioterapeuta. V knize najdete stručné vysvětlení poruchy smyslového zpracování, rozdělení poruch, jak souvisí s vývojem a učením dítěte, jednoduchý popis jednotlivých smyslových systémů, charakteristiku jejich dysfunkce a náměty terapeutických aktivit a cvičení. Všechny uvedené aktivity jsou bezpečné, pokud se dodržují v knize uvedená doporučení a pravidla. Pro výběr vhodných cvičení a aktivit je třeba brát vždy v úvahu věk dítěte, rozsah jeho potíží, momentální fyzický a emocionální stav dítěte. Pokud si rodiče přece jen nebudou jistí nebo budou mít další dotazy, doporučuje autorka konzultaci s terapeutem. V ideáním případě jsou aktivity v této knize doplňkem pro léčebný program stanovený terapeutem.
- Průlom v autismu
Autor: Raun K. Kaufman
O čem je kniha Průlom v autismu?
Jako chlapec byl Raun K. Kaufman silný autista. Takovou diagnózu mu určili mnozí odborníci, kteří tvrdili i to, že má IQ menší než 30 a celý život bude muset strávit v nějakém ústavu. Po letech byl Raun promován na Brown University, kde úspěšně absolvoval obor biomedicínské etiky. Stal se pedagogem a vášnivým a přesvědčivým expertem na autismus. Nemá žádné stopy svého předešlého stavu. Co se to stalo?
Díky programu Son-Rise, revoluční metodě, kterou vytvořili jeho rodiče, se Raun úplně vyléčil z autismu. (Jeho příběh popsal jeho otec v bestselleru Son-Rise: Zázrak pokračuje, podle něhož byl natočen oceněný televizní film televize NBC Náš syn Ronchie.) V knize Průlom v autismu Raun podrobně popisuje převratné principy programu, který pomohl jemu a pak tisícům jiných rodin se speciálními dětmi.
Tato kniha je detailní příručka s jasnými, praktickými strategiemi, které mohou čtenáři okamžitě aplikovat – v některých případech vidí rodiče změny u svého dítěte již za jeden den. Průlom v autismu láme všechna pravidla a ukazuje, jak připojení se k dětem v jejich vlastním unikátním světě předtím, než je požádáme, aby se připojily k našemu, umožňuje těmto speciálním dětem vzepřít se svým původním, často velmi omezujícím prognózám. Rodiče a vychovatelé se dozvědí, jak svým dětem umožnit, aby si vytvořily smysluplné, laskavé vztahy, značně si rozšířily komunikaci a úspěšně se uplatnily ve světě.
Tato důležitá práce naděje, vědy a pokroku Průlom v autismu uvádí silné myšlenky a praktické aplikace, které již změnily životy mnoha rodin na celém světě.
8.GAPS terapeutický protokol
Autor: Natasha Campbell-McBride
O čem je kniha GAPS terapeutický protokol?
Natasha Campbell McBride je lékařka a absolventka postgraduálních studií v oborech neurologie a výživy. Na své klinice v Cambridge se specializuje na problematiku výživy dětí i dospělých s poruchami chování a učení a na dospělé se zažívacími a imunologickými problémy.
V knize GAPS terapeutický protokol shrnula propojení výživy s psychiatrickými a neurologickými poruchami a funkcí trávicího ústrojí. Autorka je přesvědčena o zásadní souvislosti mezi tělesným a duševním zdravím, konzumací konkrétních potravin a nápojů a stavem zažívacího systému. Výsledky její praxe tento názor jednoznačně potvrzují a tato kniha je srozumitelným a čtivým shrnutím jejích poznatků, zkušeností a výzkumů.
9.Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem
Autor:Dion E. Betts, Debra S. Jacobs
O čem je kniha Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem?
Má vaše dítě s autismem problém s čištěním zubů? Nerado se převléká a nezvládá další činnosti, které přináší běžný život? Kniha nabízí jednoduché nápady, aktivity a cvičení zaměřené na každodenní výzvy, jimž děti s autismem a jejich rodiče a vychovatelé čelí. Pomáhá osvojit si užitečné rutiny, které pomohou ve zvládání běžných situací. V knize čtenář najde i náměty na rozvíjení sociálních dovedností dětí s poruchami autistického spektra. Autoři se zaměřují na děti s PAS od batolecího po školní věk.
Kniha osloví učitele, vychovatele a rodiče dětí s poruchami autistického spektra.
Debra S. Jacobs je ergoterapeutka.
- Nedávejte do hrobu motýla živého
Autor: Simona Votyová, Magdaléna Čáslavská, Kolektiv autorů
O čem je kniha Nedávejte do hrobu motýla živého?
Soubor téměř čtyřicítky příběhů vyprávěných rodiči a sourozenci dětí s poruchou autistického spektra či samotnými dospělými s touto diagnózou. Jednotlivá vyprávění jsou doplněna komentáři odborníků, proložená literárními (např. Mnoháček Zgublačenko) a výtvarnými dílky dětí i dospělých a řadou fotografií. Příběhy byly do knihy vybírány tak, aby tvořily co nejpestřejší mozaiku různých pohledů, názorů, postojů i zkušeností lidí, kteří mají co do činění s autismem. V knize tak najdeme nejen vyprávění rodičů, kteří výchovu svého dítěte berou jako poslání, ale i příběhy matek, které přes veškerou mateřskou lásku a dlouhé roky péče neshledávají na diagnóze autismu nic, za co by mohly děkovat. V řadě příběhů nechybí humor, dokonce ani ten černý, který dokládá, že s autismem se dá vyrovnávat různým způsobem.
Část knihy je věnována obecným informacím o autismu a nejčastějším mýtům, které o autismu panují nejen v laické, ale i odborné veřejnosti.
Příběhy lidí s autismem nevyšly proto, aby nabídly řešení, ale něco ještě cennějšího – osobní prožitky… Rodiny dětí s autismem mají život mnohem těžší, než si běžný člověk dokáže představit.
- Mozek autisty
Autor: Temple Grandin, Richard Panek
O čem je kniha Mozek autisty?
Když se v roce 1947 Temple Grandinová narodila, autismus teprve dostal jméno.
Dnes je častější než kdy jindy, jedno z osmdesáti osmi dětí má diagnózu spadající do tohoto spektra. A naše přemýšlení o autismu prošlo v průběhu jejího života proměnou: studie autismu se posunuly ze sféry psychologie k neurologii a genetice a díky výzkumu v oblasti příčin a léčby existuje mnohem větší naděje na zlepšení stavu než kdy dřív. Temple Grandinová teď podává zprávu o stavu znalostí o autismu a přináší svůj jedinečný pohled na vzrušující cestu do srdce autistické revoluce.
Film HBO založený na jejím životě získal sedm cen Emmy.
- Moučný mozek
Autor: David Perlmutter
O čem je kniha Moučný mozek?
Kniha renomovaného neurologa otevírá téma, kterým se už léta zabývají vědecké studie, ale veřejnost o něm překvapivě stále nic neví: sacharidy škodí našemu mozku. A zdaleka nejde jen o rafinovaný cukr nebo přemíru sladkostí, nýbrž i o „zdravé“ celozrnné pečivo. Perlmutter dokládá, že základním zdrojem energie pro naše tělo jsou tuky, a ne sacharidy. Změnou jídelníčku se dají odvrátit nemoci, jako je hyperaktivita, úzkost, bolesti hlavy, deprese, nebo dokonce Alzheimerova choroba, a v každém věku máme možnost popohnat růst svých mozkových buněk, ovlivnit genetické dědictví a chránit své mentální zdraví. V závěru kniha poskytuje čtenáři praktické návody, jak krok za krokem přejít na nový způsob života a stravování.
- Mozek v kondici
Autor: David Perlmutter
O čem je kniha Mozek v kondici?
Počet diagnóz autismu, ADHD či demence v posledních letech strmě stoupá, deprese trápí každého desátého, bolest hlavy každého druhého z nás. Revoluce v léčení psychoneurologických poruch je však na spadnutí. Nejnovější výzkum dokazuje úzkou, příčinnou souvislost mezi kondicí mozku a stavem střevního mikrobiomu, tedy zdravím nejmenších obyvatel lidských útrob, jichž je desetkrát více než tělesných buněk.
Na základě souvislostí mezi zvoleným životním stylem, stavem trávicího traktu a zdravím mozku stanoví autor několik jednoduchých způsobů, jak zlepšit kondici vyšší nervové soustavy. Cesta ke zdravému mozku vede přes prostou změnu jídelníčku a zachování programu šesti postupných kroků, o nichž se v knize dočtete.
- Rozvoj verbálního chování. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami
Autor: Mary Lynch Barbera, Tracy Rasmussen
O čem je kniha Rozvoj verbálního chování. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami?
Kniha Rozvoj verbálního chování: Jak učit děti s autismem a jinými vývojovými postiženími seznamuje rodiče a odborníky s principy ABA a verbálního chování, představuje Metodu rozvoje verbálního chování při výuce dětí s autismem a jinými vývojovými postiženími. Metoda vychází z Aplikované behaviorální analýzy (ABA) založené na Skinnerově analýze verbálního chování. Tento přístup je velmi efektivní u dětí, které mají velmi omezené nebo žádné řečové dovednosti. Mary Lynch Barbera v knize popisuje své vlastní zkušenosti s využitím Metody rozvoje verbálního chování z pohledu certifikované behaviorální analytičky a matky dítěte s autismem. Kniha je podrobným průvodcem, který přináší informace o tom, jak u dětí rozvíjet řeč a komunikační dovednosti. Vysvětluje také, jak učit znakový jazyk nevokální děti. Dále se věnuje možnostem snižování výskytu problémového chování, nácviku používání toalety a dalších sebeobslužných činností, které jsou důležité pro všechny děti.
- Stravou proti zánětu
Autor: MUDR. David Frej
O čem je kniha Stravou proti zánětu?
Ve chvíli, kdy nás imunitní systém začne chránit proti toxinům a škodlivým látkám ve stravě, vodě nebo ovzduší, spustí se v našem těle zánět. Jako přirozený biologický proces reaguje na vnější podněty proto, abychom zůstali zdraví. Problém nastává tehdy, když v těle přetrvává a přechází do chronického stavu. Jak autor popsal ve své knize Zánět – skrytý zabiják, zvyšuje kaloricky bohatá, na živiny a antioxidanty chudá strava v současné konzumní společnosti tendenci k dlouhodobému a často neviditelnému zánětu a s ním spojených civilizačních nemocí, jako jsou alergie, autoimunitní nemoci, cukrovka, obezita, srdečněcévní nemoci, psychické poruchy nebo nádorová onemocnění. Lidé pravidelně konzumují mnoho potravin, které jim nedělají dobře. Po provedení stravovacích změn a vynechání některých druhů, na které může tělo být citlivé nebo přímo alergické, zpravidla netrvá dlouho a začnou se cítit lépe. Tuto knihu jsem autor připravoval na základě praktických zkušeností a moderních vědeckých poznatků. Zahrnuje srozumitelně popsané principy protizánětlivé stravy i originální a nutričně vyvážené recepty splňující zásady protizánětlivé stravy. Je návodem, který vám pomůže sestavit si vlastní jídelníček z potravin, které působí protizánětlivě a snižují riziko chronických nemocí. Najdete zde recepty pro všechny příležitosti, předkrmy, přílohy, saláty, polévky, hlavní jídla bezmasá i s masem a dezerty.
- Posilovna pro mozek
Autor: David Perlmutter, Alberto Villoldo
O čem je kniha Posilovna pro mozek?
Šamanismus a věda? A dokonce ve vzájemné spolupráci? Ano, čtete dobře! A pokud se podle toho i zařídíte, bude to, jako byste poslali svůj mozek do posilovny. Co mají společného šamanismus a neurověda? Obojí přispívá k fyzické i duševní pohodě, k bystrému úsudku, duchovnímu uvědomění, k lepším vztahům, vyšší kvalitě života a větší schopnosti stát se úspěšným a užitečným. A tím výčet výhod zdaleka nekončí. Kniha dr. Davida Perlmuttera, neurovědce a neurologa s klinickou praxí, a lékařského antropologa a šamana dr. Alberta Villolda slučuje hluboké šamanské poznání s nejnovějšími poznatky moderní vědy. Cožpak se ale tyhle dvě věci dají vyslovovat jedním dechem? Rozhodně ano! Ve skutečnosti jsou ze stejného těsta – připomínají nitky, které drží pohromadě tkanivo lidských dějin a vývoje člověka. Co takhle naučit se obě metody propojit, a tak si obnovit zdraví a osvobodit se od ničivých pocitů, jako jsou zloba a strach?
- Autoimunitní řešení
Autor: Amy Myers
O čem je kniha autoimunitní řešení?
Více než 90 procent populace trpí zánětem nebo autoimunitním onemocněním. Až doteď konvenční medicína tvrdila, že neexistuje žádný lék. Beznaděj? Menší podráždění, jako jsou vyrážky a výtok z nosu, jsou ignorovány, zatímco chronická a oslabující onemocnění, jako je Crohnova choroba a revmatoidní artritidy, jsou tlumeny koktejlem toxických léčiv, které neřeší jejich příčinu. Ale nemusí to být tímto způsobem. Ne, řešení existuje! V knize Autoimunní řešení nabízí Dr. Amy Myers, uznávaná lékařka funkční medicíny, svůj lékařsky prokázáný přístup k prevenci široké škály zánětlivých souvisejících symptomů a onemocnění, včetně alergie, obezity, astma, kardiovaskulární choroby, fibromyalgie, lupusu, IBS, chronické bolesti hlavy a Hashimotovy tyreoiditidy.
- Autoimunitní řešení: Prevence a odvrácení celého spektra zánětlivých symptomů a nemocí
Autor: Amy Myers
O čem je kniha Autoimunitní řešení: Prevence a odvrácení celého spektra zánětlivých symptomů a nemocí?
Více než 90 procent populace trpí zánětem nebo autoimunitním onemocněním. Až doteď konvenční medicína tvrdila, že neexistuje žádný lék. Beznaděj? Menší podráždění, jako jsou vyrážky a výtok z nosu, jsou ignorovány, zatímco chronická a oslabující onemocnění, jako je Crohnova choroba a revmatoidní artritidy, jsou tlumeny koktejlem toxických léčiv, které neřeší jejich příčinu. Ale nemusí to být tímto způsobem.
Ne, řešení existuje!
V knize Autoimunní řešení nabízí Dr. Amy Myers, uznávaná lékařka funkční medicíny, svůj lékařsky prokázáný přístup k prevenci široké škály zánětlivých souvisejících symptomů a onemocnění, včetně alergie, obezity, astma, kardiovaskulární choroby, fibromyalgie, lupusu, IBS, chronické bolesti hlavy a Hashimotovy tyreoiditidy.
- Čtyřfázový program histaminového restartu
Autor: Dr. Becky Campbell
O čem je kniha Čtyřfázový program histaminového restartu?
Odhalte základní příčinu vašich zdravotních problémů a uzdravte své tělo.
Miliony lidí trpí alergiemi, migrénami, kožními problémy, poruchami spánku, zažívacími potížemi nebo úzkostí v důsledku nediagnostikované intolerance histaminu. Dr. Becky Campbell, která má v oboru dlouholeté zkušenosti, vytvořila revoluční čtyřfázový program na uzdravení organismu přirozenou cestou.
- Paleo kuchařka pro zdravý mikrobiom
Autor: Alison Marrasavá
O čem je kniha Paleo kuchařka pro zdravý mikrobiom?
Jídelníček na 2 týdny, 75 lahodných receptů, seznamy potravin a strategie k ozdravení trávicího systému. Průvodce k opětovnému nastartování matebolismu.
- Svěží kuchařka
Autor: Lucie Grusová
O čem je kniha Svěží kuchařka?
Říká se jí česká královna Low carb. Zda oprávněně či nikoliv se můžete přesvědčit sami v této knize doslova nabité těmi nejlepšími nízkosacharidovými recepty. Ať už tedy počítáte sacharidy či kalorie nebo patříte mezi ty, kteří se vyhýbají lepku, zpracovaným polotovarům, laktóze nebo přidanému cukru, s těmito recepty budete vždy vědět, co dobrého uvařit. Chutně a s lehkostí. Nová Svěží kuchařka, stejně jako Voňavá kuchařka, zohledňuje všechny požadavky na zdravou stravu.
POUŽITÉ ZDROJE
[1] https://www.cbdb.cz/kniha-96119-autismus-autism-medical-and-educational-aspects
[2] https://www.databazeknih.cz/knihy/lecba-zemi-pruvodce-vychovou-zdravych-deti-v-nezdravem-svete-292694
[3] https://www.cbdb.cz/kniha-229577-jakou-barvu-ma-pondeli
[5] https://www.cbdb.cz/kniha-96123-autismus-autisme-van-begrijpen-tot-begeleiden
[6] https://www.cbdb.cz/kniha-187933-cviceni-a-terapie-pro-deti-s-autismem
[7] https://www.databazeknih.cz/knihy/prulom-v-autismu-296881
[8] https://www.cbdb.cz/kniha-377799-gaps-terapeuticky-protokol
[9] https://www.cbdb.cz/kniha-93599-nacvik-sebeobsluhy-a-socialnich-dovednosti-u-deti-s-autismem
[10] https://www.cbdb.cz/kniha-64846-nedavejte-do-hrobu-motyla-ziveho-nedavejte-do-hrobu-motyla-ziveho
[11] https://www.cbdb.cz/kniha-136900-mozek-autisty
[14] https://is.muni.cz/obchod/baleni/210810
[16] https://www.databazeknih.cz/knihy/posilovna-pro-mozek-154806
[18] https://www.databazeknih.cz/obalka-knihy/autoimunitni-reseni-320980
Použité obrázky
Všechny obrázky: zdroj Google obrázky
Obecně jsou dvě základní dělení a to nízko-funkční, kde je přítomna mentální retardace a vysoko-funkční, kde není mentální deficit. Dále podle toho, jak moc autistické znaky mohou být silné, tak se dělí na lehký, středně těžký a těžký.
Světová zdravotnická organizace rozděluje autismus do pěti základních forem a to jest na dětský autismus, atypický autismus, Rettův syndrom, Aspergerův syndrom a také dezintegrační poruchu.
Dětský autismus
Dětský autismus je jednou z nejzávažnějších poruch dětského mentálního vývoje a řadí se mezi komplexní vývojové poruchy. Hlavním znakem jsou poruchy sociální interakce, problémy v oblasti verbální a zároveň neverbální komunikace. Dále je to narušená schopnost představivosti, která se projevuje neobvyklými nebo omezenými stereotypními aktivitami, které dítě často opakuje. Nejčastějším znakem u dětského autismu je řazení věcí do řady, neschopnost nápodoby, či neporozumění řeči.
Atypický autismus
Atypický autismus je „lepší“ forma autismu oproti dětskému, kdy nenaplňuje všechny tři okruhy diagnostických kritérií, čili takzvanou triádu. Lidé s atypickým autismem mají některé oblasti vývoje méně narušeny než lidé s dětským autismem. Často se diagnostikuje až v předškolním věku, někdy si odborníci nejsou na sto procent jisti, zda se nemůže jednat například o vývojovou dysfázii.
Rettův syndrom
Vyskytuje se pouze u děvčat. Příčina syndromu je genetickém podkladě. Raný vývoj je normální maximálně do ukončeného 18. měsíce života. Potom nastává období regrese, během které dítě ztrácí své pohybové, jazykové i poznávací schopnosti. Lidé s touto genetickou poruchou se nedožívají moc vysokého věku.
Aspergerův syndrom
Lidé s Aspergerovým syndromem dávají přednost většinou osamělým aktivitám a komunikují zvláštním způsobem. Typické jsou pro ně zájmy obsesivního charakteru (např. studování jízdních řádů, sledování určitých televizních programů). Mají velkou slovní zásobu, často mluví jako z encyklopedie. Sociální interakce je však narušená, neuvědomují si emoce své a ani ostatních lidí, což způsobuje důslednou pravdomluvnost, či dokonce nevhodné poznámky, proto jsou často svým okolím nepochopeni. Jedinci jsou neobratní často v hrubé motorice, mají problémy naučit nějaký sport. Intelekt bývá zachován, někdy je výrazně nadprůměrný.
Dezintegrační porucha
Po období normální vývoje dítěte, které trvalo minimálně dva roky, nastává z doposud neznámé příčiny regres v již nabytých dovednostech. Zhoršení stavu může být zcela náhlé nebo může trvat několik měsíců a je vystřídáno obdobím stagnace. Dítě se zhorší v komunikačních a také v sociálních dovednostech. Velmi často nastupuje chování zcela typické pro autismus. Po tomto období může, ale také nemusí, nastat opětovné zlepšování dovedností, které předtím dítě již mělo.
Co je příspěvek na péči?
Příspěvek na péči je sociální dávka, kterou stát vyplácí nemocným a nemohoucím osobám odkázaným na pomoc druhých při zvládání základních každodenních činností od 1 roku života..Jde o finanční podporu, která je určena osobám, které z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu potřebují pomoc jiné fyzické osoby při zvládání základních životních potřeb. Rozsah péče stanovuje stupeň závislosti, který je definován zákonem o sociálních službách. Z příspěvku se pak hradí pomoc, kterou nemocným a nemohoucím může poskytovat osoba blízká, asistent sociální péče, registrovaný poskytovatel sociálních služeb, dětský domov nebo speciální lůžkové zdravotnické zařízení hospicového typu.
Částka je vypočítávána tak, aby pokryla náklady na sociální služby nezbytné pro zachování životní úrovně pobírajícího nebo výpomoc blízké osoby, která se zhostí pečovatelské role. Příspěvek na péči se vyplácí přímo jedinci, jenž péči potřebuje. Výše příspěvku, podmínky jeho získání a míru nemohoucnosti upravuje zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, zákon č. 500/2004 Sb. a prováděcí vyhláška č. 505/2006 Sb.
Kdo může o příspěvek požádat?
O příspěvek žádá vždy dotyčná osoba, která potřebuje zvýšenou péči. Samozřejmě s vyplněním žádosti může pomoci rodina či známí, ale údaje na žádosti budou o této osobě, nikoli o pečovateli. V případě nezletilých a nesvéprávných osob vyplňuje a podepisuje žádost zákonný zástupce.
Komu příspěvek na péči náleží?
Příspěvek na péči se vyplácí lidem starším 1 roku v dlouhodobě nepříznivém zdravotním stavu. Čili pokud se nachází déle než 12 měsíců ve zdravotním stavu, jenž omezuje jejich schopnosti nezbytné pro základní péči o sebe samé i domácnost. Dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav musí být lékařsky podložený.
Konkrétní míra závislosti se definuje podle stupně bezmocnosti. Ten se určuje na základě schopnosti nebo neschopnosti plnit 10 životních potřeb:
Mobilita
Schopnost vstát z postele a ulehnout do ní, sednout si, ujít aspoň 200 m, zdolat schody, jízda dopravními prostředky.
Orientace
Schopnost orientovat se v prostoru pomocí zraku a sluchu, času, místa, v přirozeném sociálním prostředí, reagovat na běžné situace.
Komunikace
Schopnost dorozumět se řečí i písmem s jinými lidmi pomocí běžného rozsahu slovní zásoby dle věku a postavení, pochopit přijímané informace, vytvořit ručně psaný text.
Stravování
Schopnost pravidelně konzumovat jídlo a pití, dodržovat stravovací režim a případná omezení, naporcovat si jídlo, připravit jej, servírovat.
Oblékání a obouvání
Schopnost zvolit si vhodné oblečení a obuv, samostatně se obléknout i svléknout, uklidit si oblečení na místo, rozeznat rub a líc.
Tělesná hygiena
Schopnost vykonávat základní osobní hygienu, umýt si ruce, osprchovat se, umýt si vlasy, učesat se, osušit se, čistit si zuby, oholit se.
Výkon fyziologické potřeby
Schopnost samostatně si včas dojít na toaletu, vykonat potřebu, očistit se za pomoci hygienických pomůcek.
Péče o zdraví
Schopnost dodržovat stanovený léčebný režim, samostatně provádět úkony spojené s rehabilitacemi a ozdravným procesem, brát předepsané léky a léčebné pomůcky, správně vyhodnotit změnu zdravotního stavu a případně vyhledat pomoc.
Osobní aktivity
Schopnost věnovat se osobním aktivitám adekvátní věku, navazovat vztahy a komunikovat s jinými lidmi, pohybovat se ve společnosti, vzdělávat se, vykonávat svou práci, vyřizovat úřední záležitosti.
Péče o domácnost (u osob starších 18 let)
Schopnost jít si nakoupit, operovat s penězi, nosit nákup, ovládat domácí spotřebiče, postarat se o údržbu domácnosti, uklízet, topit.
Podle míry zvládnutí nebo nezvládnutí jednotlivých životních potřeb je následně člověk zařazen do jednoho ze 4 stupňů závislosti:
I. stupeň: Lehká závislost
II. stupeň: Středně těžká závislost
III. stupeň: Těžká závislost
IV. stupeň: Úplná závislost
Kam žádost odevzdat?
Žádost o příspěvek na péči se podává na příslušný úřad práce podle bydliště žádající osoby.
Vyplněné dokumenty lze doručit několika způsoby:
- Poslat poštou na adresu vašeho úřadu práce.
- Vložit do schránky daného úřadu práce umístěné u vchodu.
- Poslat přes datovou schránku, ideálně uveďte i jméno zaměstnance, kterému dokument směřujete.
- Poslat e-mailem a nezapomeňte uvést své kontaktní údaje pro případné zpětné kontaktování pracovníkem.
Jaká je výše příspěvku na péči?
Podle míry zvládnutí nebo nezvládnutí jednotlivých životních potřeb je následně člověk zařazen do jednoho ze 4 stupňů závislosti. Podle něj se odstupňuje částka, jíž osoba vyžadující péči měsíčně pobírá:
AKTUÁLNÍ VÝŠE PŘÍSPĚVKU NA PÉČI (údaje platné k roku 2023) |
|||
---|---|---|---|
OSOBY DO 18 LET VĚKU | OSOBY NAD 18 LET VĚKU | ||
závislost | měsíční příspěvek | závislost | měsíční příspěvek |
stupeň I | 3 300 Kč | Stupeň I | 880 Kč |
stupeň II | 6 600 Kč | Stupeň II | 4 400 Kč |
stupeň III | 13 900 Kč | Stupeň III | 12 800 Kč |
stupeň IV | 19 200 Kč | Stupeň IV | 19 200 Kč |
AKTUÁLNÍ VÝŠE PŘÍSPĚVKU NA PÉČI
( OD 1.7.2024)
OSOBY DO 18 LET VĚKU | OSOBY NAD 18 LET VĚKU | ||
závislost | měsíční příspěvek | závislost | měsíční příspěvek |
stupeň I | bez navýšení | Stupeň I | Bez navýšení Kč |
stupeň II | 7 400 Kč | Stupeň II | 4 900 Kč |
stupeň III | 16 100 Kč | Stupeň III | 14 800 Kč |
stupeň IV | 23 000 Kč | Stupeň IV | 23 000 Kč |
stupeň IV+ | 27 000 Kč | Stupeň IV | 27 000 Kč |
Jak požádat o příspěvek na péči?
O příspěvek na péči může zažádat sám žadatel, případně jeho zákonný zástupce, a to na pobočce Úřadu práce ve své spádové oblasti, případně formou online, vyplněním následujícího formuláře:
do něhož žadatel uvede, kdo a kde o něj bude pečovat. Pečovatelé se mohou v průběhu času měnit, ale o změně je vždy nutné informovat Úřad práce nejpozději do 8 dnů.
Doporučujeme Portál „péče.cz“ který pro Vás připravil podrobný návod, jak na vyplnění formuláře žádosti o příspěvek na péči.
Po přijetí žádosti provede Úřad práce sociální šetření (předem ohlášená sociální pracovnice, která se Vás vyptá na vše co se posuzuje, viz výše 10 bodů), poté zjištění odešle na ČSSZ, která vyzve ošetřujícího lékaře a Vás o doložení potřebných lékařských zpráv. Po doložení potřebných dokumentů se zjišťuje stupeň závislosti ve spolupráci s posudkovým lékařem. Ten vychází právě z lékařských zpráv od obvodního či ošetřujícího lékaře žadatele. Poté Úřad práce vydá rozhodnutí, zda a v jaké výši se příspěvek přiznává. Proti tomuto rozhodnutí se lze v případě nespokojenosti odvolat. Finální verdikt pak závisí na Ministerstvu práce a sociálních věcí.
V případě, že je příspěvek na péči žadateli přiznán, krajská pobočka Úřadu práce vyplácí patřičnou částku měsíčně v měsíci, za který příjemci náleží. Řízení může trvat i několik měsíců, pokud ale bude žádost schválena, příspěvek bude žadateli vyplacen zpětně od doby podání žádosti. Po celou dobu šetření máte právo nahlížet do spisu a informovat se na průběh řízení. Od dne podání žádost má úřad 60 dnů na provedení šetření. Následně o příspěvku rozhoduje Lékařská posudková služba ČSSZ, která má na rozhodnutí 45 dní. Oba státní orgány si však mohou požádat o prodloužení lhůty, a to až o 30 dní. Výplata probíhá buď převodem na platební účet, který si určí příjemce, nebo prostřednictvím poštovního poukazu.
Kdo se může stát poskytovatelem pomoci?
Péči o osobu, které byl přiznán příspěvek na péči, může zajišťovat:
– poskytovatel sociálních služeb zapsaný v registru sociálních služeb (pečovatelské, odlehčovací a asistenční služby, domovy seniorů apod.),
– pečující osoba blízká (rodinní příslušníci: manžel/ka, rodič, dítě, další příbuzní, partner/ka),
– asistent sociální péče (v souladu s § 83 odst. 2 zákona o sociálních službách),
– lůžkový hospic.
V případě potřeby lze kombinovat pomoc od více poskytovatelů.
Jak na odvolání?
Pokud úřad práce příspěvek na péči nepřizná nebo přiklepne nižší stupeň závislosti, můžete se proti tomuto rozhodnutí do patnácti dní odvolat. Odvolání se podává prostřednictvím úřadu práce a následně ho řeší Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). V odvolání je nutné uvést konkrétní důvody, se kterými nesouhlasíte. Vyžádat si můžete i osobní setkání u jednání odvolací posudkové komise. Pokud nebudete souhlasit ani s verdiktem MPSV, je možné do dvou měsíců podat žalobu ke krajskému soudu – řízení je osvobozené od správních poplatků. Další možností je znovu podat žádost o přiznání příspěvku na úřadu práce.